Máte pěknou firemní databázi kontaktů na obchodní partnery a zákazníky? Pak znáte tuto situaci: 1. Šéf na vás tlačí, ať rychle něco pošlete. 2. Vy chcete poslat kvalitní newsletter a ne spam.

Šéf chce rychlé výsledky, zákazníci náležitou péči

Šéfe, chcete si trhnout ostudu? | DigitalniDurian.cz

Jako marketingový nebo obchodní manažer znáte své zákazníky stejně dobře jako svého šéfa. A občas si můžete připadat, že jste sevření mezi dvěma mlýnskými kameny.

Typické třecí plochy vznikají u rozesílky firemních newsletterů. V databázi se na vás směje pěkná řádka potenciálně zajímavých obchodních kontaktů.

Šéf cítí příležitost, možná už v duchu počítá tržby z objednávek.

Vy zatím přemýšlíte, jak lidi z databáze správně oslovit. Do dnešního dne jste pravidelné newslettery neposílali. Navíc dobře znáte situaci, když vám přistane v emailové schránce newsletter od firmy, na kterou jste dávno zapomněli.

Říkáte si v duchu:

# Celou dobu na mě kašlete a ozvete se, jen když ze mě chcete vytáhnout peníze.

Uvědomujete si, že takový způsob komunikace není to pravé ořechové. Vy se chcete blýsknout před zákazníky a obchodními partnery. Obzvlášť pokud se máte podepsat na konec newsletteru svým jménem.

Času nazbyt nemáte.

Bojíte se potkat šéfa

Co když se zase bude vyptávat, jestli už se někdo ozval na ten vámi odeslaný newsletter.

Nevzdávejte to.

I když to možná váš nadřízený (hned) neocení.
Kvalitní firemní komunikace vyžaduje čas a úsilí. Váš nadřízený zase ty správné argumenty (nebo výsledky).

# Šéfe, přece nechceme lidi odradit …

„Podívej se šéfe, dodnes jsme pravidelně newslettery neodesílali. Nemáme ve firmě nastavenou ani jednotnou šablonu pro emaily. Víš, že to působí neprofesionálně.

Copak chceš mást obchodní partnery a zákazníky? V nejhorším si nás ještě spletou s konkurencí. Pojďme se od ní odlišit. Pojďme ji převálcovat. Pojďme si udělat jasno, jak na lidi jako firma a značka chceme působit. Buďme konzistentní. Jinak nás nebudou brát vážně.“

Vám je to jasné. Šéfovi teď možná taky. Zároveň si uvědomujete, jak náročné bude jednotnou linku udržet i v praxi. Hrajete o čas.

# Šéfe, chceš strčit manažery a vysokoškoláky do jednoho pytle? …

„V databázi máme rozdílné cílové skupiny zákazníků. To chceš posílat stejné sdělení na všechny? Mezi našimi top obchodními partnery se míchají matky na mateřské a studenti vysoké školy. Chceš, abychom vypadali jako hlupáci?

Dej mi čas, ať kontakty z databáze roztřídím a určím cílové skupiny podle kritérií jako věk, historie objednávek nebo poslední druh komunikace. Pak určím, co jim pošleme a jakým tónem. Budeme přátelští, formální, struční nebo veselí? Nech mě přinést ti kvalitní řešení.“

# Šéfe, když je v newsletteru oslovíme jménem, máme větší šance na úspěch…

„Ve většině případů máme v databázi celá jména zákazníků. Pojďme to využít v náš prospěch. Uvidíš, že zákazníci mnohem více ocení personalizovaný newsletter než unifikovaný strojový text. Oslovme je jménem, vyskloňovaném ve správném pádu s tou správnou nabídkou.“

# Šéfe, ukážu ti odstrašující případ…

)
firemní newsletter chyby

zdroj: emailing Komerční banky

„Chceš, abychom podobně dopadli i v naší firmě? Co by si o nás lidi řekli? Takhle počítat nové objednávky nebudeš.“

Velkou chybu může udělat i velká značka

Někdy vás nezachrání ani obrovský marketingový budget a vaše sdělení jste stejně tak dobře mohli vyhodit do koše. Komerční banka zapomněla, jestli je přátelská a cool nebo vážná a oficiální. Výsledkem je, že máme v mailu obojí.

Podobné chyby v newsletterech vaše zákazníky odradí

Je jim pak jasné, že email vymyslel někdo úplně jiný, než kdo ho odesílá. V tomto případě nejspíš v bance neohlídali vkládání automatického oslovení a podpisu (ano, i v podpisu byla chyba!).

Pro adresáta to znamená jen jediné: rozporuplný pocit z celého emailu a pátrání po dalších chybách, místo aby věnoval pozornost samotnému sdělení.

A to přece nechcete!